Nieuwe bestuurssamenstelling Museum Kasteel Wijchen

Ga terug

Met ingang van 3 oktober 2018 treden er drie nieuwe leden toe tot het bestuur van Museum Kasteel Wijchen. Kees van Galen en Hans van Haeren zullen als algemeen bestuurslid de huidige samenstelling komen versterken. Ruud Weijling zal de portefeuille financiën overnemen van vertrekkend lid Carel Verdonschot.

De zittende bestuursleden Marianne Bakker-Otten (voorzitter), Anne van den Bosch en Eric Graauwmans (secretaris) zijn in juli 2018 een wervingscampagne gestart om het bestuur uit te breiden. Dit heeft geleid tot toetreding van drie nieuwe leden. In deze nieuwe samenstelling zal Marianne Bakker-Otten als voorzitter aanblijven. Het bestuur is hiermee op voltallige sterkte.

Ruud Weijling is van huis uit kunsthistoricus, maar al meer dan twintig jaar werkzaam in de financiële branche als credit underwriter. “Het museum en het kasteel staan op de drempel van een veelbelovende nieuwe fase in hun bestaan. Ik ben erg enthousiast om hier mede invulling aan te kunnen geven.”

Hans van Haeren is in 2016 bij Museum Kasteel Wijchen begonnen als vrijwilliger. Na een lange loopbaan als directeur in het hoger onderwijs, geniet hij nu van zijn pensioen. “Het bestuurswerk ligt in het verlengde van mijn loopbaan, maar veel belangrijker dan dat is mijn betrokkenheid bij het museum en het feit dat ik in een heel erg goed gemotiveerde groep bestuurders kan werken.”

Kees van Galen is geen onbekende in de Wijchense gemeenschap. Sinds 2010 is hij politiek actief, tot en met maart 2018 als lid van de gemeenteraad (voor D66) van Wijchen. “Als historicus weet ik hoe belangrijk erfgoed en cultuurgeschiedenis zijn voor de identiteit van een gemeenschap. Het verleden heeft ons gemaakt tot wie we zijn. Ik wil graag bijdragen om dat verleden zichtbaar te laten zijn. En waar kan dat beter dan in Museum Kasteel Wijchen?”