Veelzijdige Vennen. Archeologie, natuur en recreatie in de Overasseltse en Hatertse vennen

afgelopen: 15 maart t/m 6 september 2015

De Overasseltse en Hatertse Vennen is een prachtig natuurgebied gelegen ten zuidwesten van Nijmegen en ten zuidoosten van de Wijchense vennen, omgeven door Alverna (Wijchen), Nederasselt, Overasselt en Heumen. Het gebied bestaat uit een aantal vennen gelegen in een grotendeels aangeplant bos met resten eikenhakhout, percelen heide en kleine schilderachtige akkertjes en weilandjes. Vennen zijn waterpartijen die niet gevoed worden door grondwater, maar voor de wateraanvoer grotendeels op (mineraalarm) regenwater zijn aangewezen. Aan de rand van het gebied bevindt zich de vijftiende-eeuwse ruïne van de Sint Walrickkapel en de daarnaast gelegen Koortsboom van Overasselt. Deze zomereik wordt behangen met lapjes stof door zieken die hopen op genezing.

Onder het toeziend oog van Staatsbosbeheer lopen er nu in de Overasseltse en Hatertse Vennen grote grazers rond – zoals schapen en Schotse Hooglanders – die de vegetatie kort houden. Naast natuur, zijn er in het vennengebied ook veel sporen van cultuur aangetroffen. Zo zijn er tientallen grafheuvels en urnenvelden te vinden. Woonden de mensen hier destijds dicht bij of kwamen ze van ver om hun doden te begraven? Het AWN (Archeologische Werkgemeenschap Nederland) probeert door het uitvoeren van archeologische opgravingen antwoord te vinden op dit soort vragen. De vennen zijn dus eigenlijk grote grondarchieven. Tegenwoordig speelt recreatie een belangrijke rol en kunt u wandelen, hardlopen en fietsen in de Overasseltse en Hatertse Vennen. Ooit op (in) een grondarchief gesport?

De archeologische vondsten uit het gebied waar geschiedenis en recreatie samenkomen, krijgen plaats in de tentoonstelling Veelzijdige Vennen. Archeologie, natuur en recreatie in de Overasseltse en Hatertse Vennen. Museum Kasteel Wijchen is voor het maken van deze expositie de samenwerking aangegaan met Staatsbosbeheer, het AWN, enkele kunstenaars en particuliere bruikleengevers. De plaatselijke vondsten gedaan door het AWN (afdeling Nijmegen e.o.), bruiklenen afkomstig van het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten (Gelderland), Museum Het Valkhof en Rijksmuseum voor Oudheden (Leiden), maken duidelijk hoe de vennen al in de prehistorie druk bezocht werden. In deze expositie leert u het vennengebied kennen door de ogen van een wetenschapper: stap in de schoenen van een archeoloog en ga aan de slag! Ontdek en denk mee hoe we dit grondarchief in het gebied waar u dagelijks van sport en natuur geniet, moeten beheren. Door te blijven investeren in de natuur blijven de Overasseltse en Hatertse Vennen ook in de toekomst vitaal en aantrekkelijk voor mens, plant en dier.

Deze tentoonstelling komt mede tot stand in samenwerking met, AWN afdeling Nijmegen e.o., Staatsbosbeheer, Provinciaal Depot voor Bodemvondsten (Gelderland), Museum Het Valkhof, Rijksmuseum voor Oudheden (Leiden), De Gelderlander, Roel van Wijlick (boomzaagkunstenaar), Frans Smeding (geoloog en kunstenaar), Roel van Wijlick, Jacqueline van den Boom (fotografe) en particuliere bruikleengevers.