Directeur Rylana Seelen kondigt vertrek aan

Rylana Seelen vertrekt per 1 februari 2023 als directeur bij Museum Kasteel Wijchen. Zij bekleedt deze functie sinds december 2012. In deze periode gaf zij onder andere leiding aan een grootscheepse renovatie en herinrichting van het museum. Rylana Seelen wordt directeur bij archeologiemuseum Huis van Hilde in Castricum.

Bij aantreden van Rylana Seelen eind 2012 stond het museum voor een transitie met de nieuw geformuleerde missie: “Museum  Kasteel  Wijchen  bewaart  het  cultureel  erfgoed  van  Wijchen  en omgeving  en maakt dit toegankelijk voor  publiek om  hen te  verrijken, inspireren en verbinden.” Met veel enthousiasme heeft Seelen het museum door deze transitie geleid en heeft het museum een professionaliseringslag gemaakt.

Kwalitatieve en interessante tentoonstellingen, activiteiten en lesprogramma’s zorgden ervoor dat bezoekers het museum steeds opnieuw wisten te vinden. Gebruikmakend van een uitgebreid netwerk creëerde Seelen samenwerkingen waardoor het museum zich steeds sterker in de Wijchense samenleving en de regio wist te positioneren.

In 2020/2021 is Kasteel Wijchen gerenoveerd en heeft ook het museum onder leiding van Seelen een complete metamorfose ondergaan. Het museum is eigentijds en tijdloos vormgegeven als ontdek- en beleefmuseum, waarin de vaste presentatie op de tweede verdieping verrast en de ‘magie’ van het kasteel meer zijn werk doet.

Seelen: ”De afgelopen jaren heeft Museum Kasteel Wijchen zich ontpopt tot een museum met lef en ambitie. Met spraakmakende tentoonstellingen wisten we te verrassen, te verrijken en ook buiten de kasteelmuren te treden. Ik ben trots dat ik deel heb mogen uitmaken van dit proces, dat ik heb mogen werken met enthousiaste en creatieve vrijwilligers en een kundige staf en bestuur. Er is een groot netwerk van cultuur- en erfgoedcollega’s, de gemeente, provincie, onderwijs en ondernemers die Museum Kasteel Wijchen een warm hart toe dragen. Museum Kasteel Wijchen is klaar voor de toekomst en in kundige handen!”

Het bestuur betreurt het vertrek van Seelen, maar is haar zeer erkentelijk voor haar bijdrage aan de transitie die het museum heeft doorgemaakt. Rylana Seelen laat een professioneel museum achter dat na de renovatie klaar is voor een nieuwe fase en over 5 jaar het 100-jarig bestaan hoopt te vieren. Het museumbestuur zoekt een opvolger voor haar die de komende jaren – samen met de vrijwilligers en de staf – de kwaliteit van Museum Kasteel Wijchen verder gaat ontwikkelen en een sterke verbinding tot stand brengt met de Wijchense gemeenschap