Lancering digitale wandelroute “Romeins Rondje Wijchen”

Hoe zag Wijchen eruit ten tijde van de Romeinen? Hoe woonde en leefde men? Hoe werd men begraven? Dit kan ontdekt worden aan de hand van een digitale wandelroute van 3,5 kilometer door het centrum van Wijchen die zaterdag 22 april 2017 wordt gelanceerd.

In 2015 heeft het college van Wijchen geldbedragen toegekend voor negen innovatieve ideeën in het kader van het Innovatiefonds leefbaarheid. Museum Kasteel Wijchen ontving de tweede prijs voor het ontwikkelen van een digitale wandelroute om Romeins Wijchen zichtbaar te maken. De wandelroute is nu gereed en vanaf 22 april beschikbaar voor het publiek.

De route

De route start bij het kasteel van Wijchen en gaat vervolgens via het Romeins grafveld op de Molenberg naar de Markt. In de Romeinse tijd was Wijchen reeds een regionaal centrum. In de St. Antonius Abt zijn nog materialen uit deze tijd te zien.
Van de markt gaat de route naar de Tienakker waar bouwfragmenten van een Romeinse Villa zijn gevonden. In de digitale route is een visualisatie opgenomen van hoe de villa eruit gezien kan hebben. Vondsten van balken en palen wijzen tevens op een Romeinse kade of aanlegsteiger die daar geweest moet zijn.
De route eindigt weer bij het kasteel.

Hoe is de route te verkrijgen?

Bij een entreekaartje voor het museum ontvangt u een QR-code waarmee de route op smartphone of tablet geopend kan worden. Indien niet met een QR-code de route geopend kan worden, kan men van onze gastheren/-vrouwen een link krijgen.

Hoe werkt het?

De route start bij het kasteel. Het beeld kan 360° meedraaien. Door te tikken op de verschillende symbolen in het scherm is meer informatie over de betreffende locatie te lezen of een filmpje te zien of kan men doorklikken naar de volgende locatie.

Lancering

Zaterdag 22 april 2017 om 14.00 uur zal de route gelanceerd worden tijdens een bijeenkomst voor genodigden in het kasteel van Wijchen. Daarna is de QR-code of link te verkrijgen bij een entreekaartje voor het museum.