Middeleeuwse vondsten Batenburg te zien in Museum Kasteel Wijchen

In en rondom Wijchen zijn er door de jaren heen talloze vondsten gedaan die ons een kijkje geven in de rijke bewoningsgeschiedenis van dit gebied.

Onlangs is er door rioleringswerkzaamheden in Batenburg flink gegraven in de Kerkstraat, Kruisstraat en Stadswal. Vanaf nu zijn meerdere unieke middeleeuwse vondsten uit deze opgraving te zien in Museum Kasteel Wijchen. Er zijn middeleeuwse kledingaccessoires, botten en divers eet- en drinkgerei gevonden.

Een hele bijzondere vondst is een leisteen met Latijns gebed aan St. Maarten, de beschermheilige van de soldaten. Niet veel mensen konden in de 14e eeuw in het Latijn schrijven. Deze leisteen moet dus van een bijzonder iemand zijn geweest. Daarnaast is er een onderdeel van een harnas aangetroffen. De vondsten laten dus niet alleen het dagelijkse Batenburgse leven, maar ook de militaire activiteiten in de tijd van Kasteel Batenburg zien.

Middeleeuws Batenburg is vanaf nu te zien in Museum Kasteel Wijchen.

Foto: Raap