Vernieuwde presentatie: Schimmen komen tot leven

Vanaf 27 februari 2022

Na een periode van renovatie en herinrichting is Museum Kasteel Wijchen omgetoverd tot een stijlvol en eigentijds ‘ontdek-’ en ‘beleefmuseum’. Vanaf zondag 27 februari opent het museum de deuren weer voor publiek en kan iedereen het vernieuwde museum bezoeken.

Bezoekers wacht een geheel nieuwe beleving. Het museum beperkt zich nu niet meer tot de zolder van het kasteel, maar is meer verweven is met het gebouw. De vaste archeologische presentatie is helemaal vernieuwd en eigentijds vormgegeven. Eyecatcher is een historische Bronstijdboerderij die over de hele lengte van de vide in de ruimte ‘hangt’. De kelders, begane grond en kapel zijn toegankelijk gemaakt en bij de museumroute betrokken.

Kelder

De kelder van het kasteel is één van de weinige plekken dat de brand van 1906 heeft doorstaan. Hier is de oudste geschiedenis van het kasteel nog te zien en te voelen. Met de renovatie is een gedeelte van de vloeren verdiept en is de kelder toegankelijk gemaakt voor publiek, ook voor minder validen. Met moderne middelen vertelt het museum verhalen van vroegere bewoners en het leven op het kasteel. Ook de 17e-eeuwse keukens zijn gerestaureerd en te bezoeken.

Emilia en Emanuel

Eén van die vroegere bewoners was Emilia van Oranje Nassau, derde dochter van Willem van Oranje, die met haar echtgenoot Emanuel van Portugal in het kasteel heeft gewoond. Het tragische liefdesverhaal van Emilia en Emanuel wordt verteld in de presentatie en in rondleidingen.