Van Tienakker tot de Oversteek

afgelopen: 4 juli 2014 tot 1 maart 2015.

Van Tienakker tot de Oversteek. De bevrijding van het Land van Maas en Waal 1944-1945

Oktober 1944, hoog bezoek in Wijchen: de Engelse koning George VI komt langs in klooster Tienakker. Het klooster herbergt op dat moment Amerikaanse en Britse soldaten, die op het punt staan verder noordwaarts te trekken. De geallieerde opmars maakt deel uit van Operation Market Garden, het ambitieuze plan van veldmaarschalk Bernard Law Montgomery om het Ruhrgebied, het hart van de Duitse oorlogsindustrie, uit te schakelen. Een verrassingsaanval van parachutisten moet de Duitsers overrompelen en tot een snelle overwinning leiden.
‘Van Tienakker tot de Oversteek. De bevrijding van het Land van Maas en Waal 1944 – 1945’ vertelt het bevrijdingsverhaal van bewoners van het Land van Maas en Waal. Hoe hebben zij het offensief ervaren? De expositie sluit aan bij de 70-jarige herdenking rondom Operation Market Garden, die in de derde week van september plaatsvindt.
Met bijzondere objecten, foto’s, filmbeelden en anekdotes geeft de expositie een lokale kijk op de bevrijding. Hoe is het om soldaten ingekwartierd te hebben? Wat schrijft de Wijchense Marie van Kessel in haar dagboek? Wat maakt men zo al van achtergebleven granaathulzen en parachutestof? Waar zijn vliegtuigen neergestort? De persoonlijke verhalen van Wijchenaren laten ook zien dat het leven in de jaren na de bevrijding niet altijd gemakkelijk was. Praktische zaken als woningnood en voedselschaarste dienen zich aan en natuurlijk moet men de herinneringen aan de oorlog een plek geven. Dit proces duurt nog steeds voort. Hoe gaan wij tegenwoordig om met de littekens uit het verleden? Leer, beleef en ontdek in ‘Van Tienakker tot de Oversteek’!