Wachters van het Noorden – Romeinen in Wijchen

Te zien geweest van 28 april t/m 28 oktober 2018

Wachters van het Noorden – Romeinen in Wijchen

De eerste vier eeuwen van onze jaartelling maakte de zuidelijke helft van ons land deel uit van het Romeinse Rijk. In de tweede helft van de eerste eeuw, na de Bataafse opstand (69/70 na Chr.), brak er een periode van vrede aan (Pax Romana). De Romeinen legden legerplaatsen aan bij de grens en garandeerden rust en orde.

Nieuwe steden werden gebouwd, Ulpia Noviomagus (Nijmegen) en Forum Hadriani (Voorburg) en op het land verrezen villa‘s. In Museum Kasteel Wijchen is van 28 april tot en met 28 oktober de tentoonstelling ‘Wachters van het Noorden. Romeinen in Wijchen’ te zien. Het vertrekpunt van deze tentoonstelling is de vondst van resten van zo’n Romeinse villa in Wijchen. De grote vraag is voor wie deze villa is gebouwd. Was het voor een Romeinse of een lokale Bataafse opdrachtgever?

Er wordt een impressie gegeven van de inrichting van de villa en er zijn allerlei vondsten te bewonderen. Andere bronnen van informatie zijn de grafvondsten in de buurt van de villa. Ze tonen een aantal verrassende elementen op het grensvlak van de Romeinse en de lokale cultuur.

Deze tentoonstelling komt mede tot stand in samenwerking met Bureau Leefomgevingskwaliteit/Archeologie Nijmegen, Museum Het Valkhof, Mikko Kriek, Frans Kerstens, de Wijchense Omroep, Tijdlijn Historische Projecten, Museum Park Orientalis en het Thermenmuseum.

Romeins Rondje Wijchen
De locatie bekijken waar de Romeinse villa op de Tienakker heeft gestaan? Dit kan met behulp van de digitale wandelroute Romeins Rondje Wijchen. De route is gratis te verkrijgen bij een museumticket. Lees meer.

Afbeelding: impressie van de Romeinse villa op de Tienakker door Mikko Kriek

Dit evenement is onderdeel van de ‘Oudste Grens van Gelderland’ en het Erfgoedfestival 2018.