Wijchen maakt Het! De opkomst van de moderne industrie

Te zien geweest van 18 maart t/m 14 januari 2018

Industrie is in Wijchen duidelijk aanwezig. Bedrijven als Eromes, Nooteboom, Modderkolk, Vergeest De Kleijn, Eltink et cetera zijn ver buiten de regio bekend. Midden twintigste eeuw was de situatie nog heel anders. Eeuwenlang had de Nederlandse nijverheid een sterk ambachtelijk karakter. Ook Wijchen vormde hierop geen uitzondering. Toch is Wijchen uitgegroeid van een klein agrarisch dorp naar een regio met een nationaal en internationaal opererende industrie.

Niet de zware industrie was in eerste instantie de motor achter de economische vooruitgang, maar juist de dorpssmid en de wagenmaker. Familiebedrijven spelen van meet af aan een belangrijke rol in het Wijchense. Uiteindelijk zette de opkomst van de industrie ook in Wijchen door: de ambachtelijke nijverheid was passé en men ging zich toeleggen op nieuwe producten. De nu bekende industrieterreinen ontstonden: Wijchen-Oost, Bijsterhuizen, Breekwagen in Bergharen en Loonse Waard, gelegen aan de Maas bij Niftrik. Burgemeester Van Thiel, die heel veel hiervan in de jaren vijftig van de vorige eeuw met grote voortvarendheid in gang zette, zou zeer tevreden zijn als hij het industriële Wijchen van 2017 zou zien!

De expositie Wijchen maakt Het! toont hoe Wijchen de opkomst van de industrie heeft doorgemaakt. Een groot aantal bedrijven uit de Wijchense maakindustrie laat in deze expositie zien hoe men zich heeft ontwikkeld. Uniek fotomateriaal, bijzondere industriële objecten, boeken en persoonlijke verhalen geven hiervan een goed beeld. De allerlaatste innovaties van nieuwe bedrijven op onder andere Bijsterhuizen krijgen een plek, bijvoorbeeld de ontwikkeling van een slimme ‘plug in’ anno 2017. Naast deze moderne producten zijn er ook archeologische vondsten te zien die een beeld geven van de vroegste industriële activiteiten.

Bovendien exposeert Toon Peters, de bekende Wijchense kunstenaar ToPé, aansprekende objecten. Hij is als kunstenaar steeds op zoek naar historische verbindingen tussen mens en materiaal. ToPé werkt met oud gereedschap, hout en elementen uit de natuur. Kunst ontmoet industrie. ToPé zal 17 april en 21 mei 2017 in het museum aanwezig zijn om in gesprek te gaan met bezoekers.

Logo_Wijchen_Maakt_Het

Jij maakt Het! – BliekFabriek

Nu mag jij zelf aan de slag. In het Wijchens dialect betekent ‘blieken’ spieken. De BliekFabriek is een kijkdoos die jezelf kunt vullen. Kijk voor alle tips op de bouwplaat. Gelukt? Maak een foto van jouw kijkdoos. Stuur deze samen met je naam en e-mailadres naar contact@museumwijchen.nl en ding zo mee naar een leuke prijs.
Insturen kan tot en met 29 oktober 2017. Daarna beoordeelt een jury alle inzendingen op originaliteit en bepaalt wie er wint. Op de wedstrijdpagina kun je alle inzendingen bekijken.
Deze activiteit is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar. Een bouwplaat kost € 1,00.

Deze tentoonstelling komt mede tot stand in samenwerking met

Banken Champignons, Berko Wijchen, Carrosseriefabriek Martens Wijchen, CLS LED, Drukkerij De Kleijn Wijchen, EromesMarko, Fermacell, Gemeente Wijchen, KNNS Business Solutions, Leidekkers & loodgietersbedrijf Hundertmark, Metaalbedrijf Bernts, Modderkolk Projects & Maintenance, Molenmakers Aannemersbedrijf Coppes, Nooteboom Trailers, Synprodo, Vergeest Metaaltechniek Wijchen, Yoast en diverse particulieren