Wijchen scoort. Sport in woord en beeld.

Te zien geweest van 18 maart t/m 11 september 2016

Wijchen is een zeer sportieve gemeente, met meer dan vijftig sportverenigingen op ruim 40.000 inwoners. De grote, sportieve evenementen die in 2016 in de regio plaatsvonden, zijn daarom niet ongemerkt voorbij gegaan. Begin juli waren de Nationale Spelen van de Special Olympics voor sporters met een verstandelijke beperking. Een jaarlijks terugkerend evenement is de doorkomst van de Nijmeegse 4-daagse, bijzonder is dat deze in 2016 voor de 100ste maal gelopen is. Daarnaast deed de Giro d’Italia de gemeente Wijchen aan.

Verhalen

Museum Kasteel Wijchen greep het sportieve jaar 2016 aan om te laten zien waar de passie voor sport vandaan komt en waartoe die leidt. In de sport gaat het om voorbereiding, momenten,  maximale inspanning en dan…… is de prestatie geleverd, voorbij. Wat blijft, zijn de verhalen. Die verhalen gaan over de prijzen, over de wedstrijd, het clubleven, de liefde voor die ene sport of club.

(Top)sporters

Deze gepassioneerde verhalen en de gekoesterde voorwerpen die erbij horen, liet Museum Kasteel Wijchen zien in de expositie Wijchen scoort. Sport in woord en beeld. Sportclubs deden hun verhaal aan de hand van bijzondere voorwerpen. Topsporters uit Wijchen en omgeving vertelden over hún sport en wat die Olympische medaille, dat tenue of die fiets voor hun betekent. Men kon plaats nemen aan de bar in ons clubhuis en zich tijdens ‘de derde helft’ laten verrassen door sappige anekdotes van bevlogen sporters.

Alle ins- en outs van het uitgebreide sportleven in Wijchen en omstreken zoals het was, zoals het is en zoals het wordt was te beleven in de expositie Wijchen scoort. Sport in woord en beeld.